onsdag 29 maj 2013

Lycka, krasch och minisalami

Lycka är att:

1. Maken filmade sonens gitarruppvisning så att jag trots allt kunde se sonen spela då jag tyvärr tokkraschade minuterna innan vi skulle gå hemifrån (ytterligare ett exempel på att det där med att tala i telefon o/e oförutsedda händelser är minst lika skedkrävande som fysisk aktivitet). Att se sonens gitarrspel är medicin för både kropp och själ. Även om jag inte kunde ta mig till Kulturskolan tillsammans med de andra (maken, sonen och mina föräldrar).

2. Två underbara och världens finaste 11-åriga killar gick till ICA och handlade minisalamis till kraschad mamma.

3. Blomman lever! Ett tag till iaf... ;) Gjorde ett ryck och klippte bort lite torra blad och vattnade rejält häromdagen. Och efter ett par dagar kom det fram ett par nya blommor. Om det var korrekt behandling av den stackars blomman eller inte, vet jag ej. Men det där med vatten verkar vara en hit. :)

4. Balkonggräset äntligen är på plats. Det som hittills varje sommar blivit nedprioriterat. Lite för blått för min smak (fanns bara gråblått och grönt) men det gör altanen betydligt mer ombonad och mysig samt förhindrar förhoppningsvis att den gamla svarta gummimattan bränner sönder de bara fötterna när solen lyser starkt i sommar. Men allra mest gör det att renoveringen av altanen kan vänta ett bra tag till (räcket ska bytas ut, + likadana stenplattor som i kök/vardagsrum ska läggas). Nu saknas bara ett parasoll. Så. Tillräckligt bra tillsvidare.

5. Barnen idag har tagit fram gatukritorna, ritat upp en spelplan och spelar "Smash" tillsammans. Att de är ute och leker hela eftermiddagarna och kvällarna. Att de skrattar, springer och har roligt tillsammans. Antingen tillsammans bara de två eller tillsammans med sina vänner. Lycka är skrattande, lekande barn.

6. Efter gröna drinkar är det nu "bone broth" som står på tur hemma hos oss. Häromdagen kokade vi en rejäl laddning med ben och varje dag hela veckan har jag druckit en kopp. Fast jag var tvungen att piffa till den med lite färska örtkryddor, gurkmeja/svartpeppar, salt och tomater för att den skulle gå att få ner. Innan dess var den tyvärr allt annat än god, om man uttrycker sig milt. Men vad gör man inte för att försöka läka?

Bone broth rekommenderas bl a av läkaren Terry Wahls som botade sin sekundärprogressiva MS med hjälp av paleokost. Kan varmt rekommendera hennes bok "Minding my mitocindria" (men gör inte samma miss som jag, se till att inte köpa large print ifall du inte gillar gigantiskt stor text).


7. En ny, stor, laddning med böcker från Bokus. Nu har jag - kanske - så att jag klarar mig fram till sommaren? :)


Har spenderat hela dagen däckad i soffan och ska nu återgå till dokumentären "Under my skin" som har stått på min to-do-list länge. Filmen handlar om Lyme eller kronisk neuroborrelia och är skrämmande men viktig och mycket sevärd!



Den lever! 


Altanen 


Bone broth på g


Bone broth med kryddor och tomater


Bokuslycka! 



7 kommentarer:

Sara sa...

Har faktiskt vant mig vid den stora texten nu, men det tog ett tag :-)
Snart klar så du kan få tbx den!

Du som vet så mycket, den vanliga ekologsika kött/kycklingbuljongen, innehåller den också en massa nyttigheter? (Min standardlunch just nu är buljong m grädde, gurkmeja o ett poscherat ägg, enkelt att ösa ihop i samma kastrull). Annars får jag ställa mig o koka egen jag med.

Slutligen kan jag, som är insnöad på husmorsknep bekräfta att just det där med vatten och lite TLC får blommor att trivas ;-)
Hur mår aloen?

Unknown sa...

Ja, med kryddor blir det ju gott med sådan buljong! Har du ätit msm nångång?
Det blev ju jättefint med den här färgen på altanen! Är det alltså en sådan "matta" som kan ligga ute och tål regn?
Oh, vad bra att du kunde lyssna på sonens spel via inspelning! Tummen upp för dagens teknik som gör det möjligt!
Hoppas du får energi tillbaka! <3
kramar till dig! <3 <3 <3
//Lana

5varvirondellen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
5varvirondellen sa...

Haha, ja jag missade helt att det stod large print och höll på att bli tokig när jag läste den. :)

Aloen mår bra, tack! Än så länge... :)

Vanlig buljong innehåller i princip alltid ngn form av glutamat/jästextrakt. Tyvärr. Jag har hittills inte hittat ngt ekomärke som inte innehåller det (eller andra tillsatser som t ex maltodextrin)

Glutamat skyr jag som pesten. Det påverkar hjärndimman/-tröttheten negativt (förutom att det har mer långsiktiga negativa effekter också).

Haha, tack! TLC är jag inte så bra på men vatten fick den. Iaf en dag. Får se när jag minns att vattna den nästa gång! :)

KRAM

5varvirondellen sa...

Lana; nej MSM har jag inte testat än. Vill gärna men kinesiologen säger att det är på tok för kraftigt för mig än så länge, så jag avvaktar. Har du? Vet att många mår väldigt bra av det.

Ja, teknikens under, vad skulle jag göra utan internet om dagarna o videos av barnens aktiviteter? :)

Mattan kan vara ute o tål regn. Den har små piggar under så att den torkar hyggligt lätt. Tanken är att den får ligga ute hela sommaren o att vi byter till nästa år (och varje år tills vi orkar renovera).

TACK kära! <3 Har varit lite off o inte orkat titta in hos dig på ett par dagar. Hörs snart!

KRAM <3

Linda sa...

Där hade du några rejält intressanta böcker. Jag tror jag ska kika om inte jag kan beställa en del av dem också. Som födelsedagspresent till mig själv.
Hoppas du mår bra!

Anki sa...

Hej! :-)

Anki heter jag och har "äntligen" fått diagnos/er MS/CFS (plus Fibromyalgi och IBS) 16 april i år!
Just nu orkar jag inte skriva mkt mer men jag törstar och längtar ENORMT efter kontakt med, och bloggar av, människor med samma liv o tankar o känslor som jag - det skulle hjälpa mig och tanka mig med energi och ork <3
(Har även Hashimotos struma, vitiligo och ett "godartat överledningsfel" i hjärtat som ger mig en viopuls på typ 120 ;-/ samt obotlig optimism och envishet som däckar mig totalt - just det - enastående med en son med ADHD o Asperger som är min idol och livsglädje! :-D och nyligen uppgraderad från stockholmare till Skaftö-bo för livskvalitéens skull!
Jag har en blogg som jag började skriva flera år innan jag fått rätt diagnos som är en stor glädje för mig och där jag lägger upp massor av egna foton och försöker hålla ME-monstret i skuggan. Men. Jag skulle vilja kunna skriva om DET där också! Den Anki vill o behöver synas o höras och få bekräftelse, pepp och tröst i att det finns fler tokiga, härliga, kraschade o trötta människor på soffor ute i landet! :-)

Blir VÄLDIGT glad för kommentar o besök på min blogg och mail o bara ett hej!

Varm kram!!
Anki